Gepubliceerd:

2 december 2025

In dit artikel:

Tekst:

Fotografie:

Waarom vrouwelijk ondernemerschap de regio verder brengt

“Vrouwelijk ondernemerschap verdient veel meer aandacht,” zegt Astrid de Rozario. Als academiemanager Business en Communicatie­­­ bij de HAN University of Applied Sciences­­­ ziet ze elke dag hoe divers ondernemerschap de regio versterkt. En waarom het tijd is dat meer vrouwen zich laten zien.

“We zien nog te vaak hetzelfde beeld van de ondernemer: een witte man.” En dat is zonde, vindt Astrid. We spreken haar over de kracht van ondernemer­schap,­­­ het belang van diversiteit en de rol die de HAN daarin speelt.

Ondernemerschap als motor voor vernieuwing Binnen de HAN wordt ondernemerschap breed gezien, vertelt Astrid. “Ondernemerschap is een motor voor beweging in maatschappelijke of technische­­­ projecten. Het gaat om kansen­­­ zien en benutten, en daarmee iets in gang zetten.”

Die visie komt samen in Ondernemerschap@HAN­­­­,­­­­­­­ een netwerk dat ondernemerschap stimuleert en bundelt binnen de hogeschool én in de regio. Onder dat netwerk vallen verschillende initiatieven, zoals het lectoraat Kansrijk Ondernemen. “Dat lectoraat richt zich op het herkennen van kansen en het versterken van ondernemerschap. Een van onze docent-onderzoekers werkt aan een pré-promotietraject met de Radboud Universiteit over the missing entrepreneur: de groepen die in het ondernemerschapsbeeld in onze regio ontbreken.”

De missing entrepreneur
Dat onderzoek naar ‘de ontbrekende­­­ ondernemers’ komt voort uit een duidelijke observatie: “We missen een gelijkwaardig beeld”, legt Astrid uit. “Vrouwen, mensen met een andere culturele achtergrond, starters uit onverwachte hoeken: juist die diversiteit maakt onze economie en samenleving sterker. Maar die zien we nog te weinig als rolmodellen.”

De HAN werkt actief aan het stimuleren­­­ van vrouwelijk ondernemerschap. Daarom­­­ werd Astrid zelf vorig jaar lid van de BEP Club. “Daar komen we in contact met inspirerende vrouwen die ondernemen met lef én maat­schappelijke­­­ betrokkenheid. Twee docenten uit mijn team, Yvette en Simone,­­­ zijn ook lid. Ze zijn zelf ondernemer­­­ en meteen rolmodellen voor onze studenten.”

Vrouwelijke rolmodellen voor jonge ondernemers
Yvette Haas is eigenaar van Studio Spreekwoord, een creatief bureau dat met spreekwoorden en taalroutes de geschiedenis en identiteit van steden tot leven brengt. “Zij combineert educatie­­­ in taal en cultuur en weet zo mensen op een speelse manier bij elkaar te brengen”, vertelt Astrid. “Een prachtig voorbeeld van hoe ondernemerschap maatschappelijke waarde kan creëren.”

Simone van Poppel startte haar bedrijf SimoonHormoon, waarmee ze vrouwen en hun omgeving helpt om beter te begrijpen hoe hun hormonen invloed hebben op werk, relaties en welzijn. “Met workshops en coaching biedt ze vrouwen handvatten om regie te nemen over hun leven. Dat is óók ondernemerschap: zien waar behoefte ligt en daar iets betekenisvols mee doen.”

Waarom vrouwelijke ondernemers zo belangrijk zijn
Volgens Astrid brengen vrouwelijke ondernemers­­­ vaak iets extra’s mee. “Zij kijken meestal niet alleen naar financieel­­­ gewin, maar ook naar wat hun bedrijf op maatschappelijk vlak kan betekenen.­­­ Daar vind ik vrouwen­­­ vaak heel sterk in. Ze zien waar ze maatschappelijke­­­ waarde kunnen creëren.­­­ Dat gevoel voor betekenis maakt vrouwelijk ondernemerschap juist zo krachtig.”

Ze legt uit: “Een mooi voorbeeld vind ik onze nieuwe opleiding Ondernemerschap in Zorg en Welzijn.” Die opleiding­­­ is in eerste instantie samen met onze academie Mens en Maatschappij voor de zorgorganisatie Driestroom ontwikkeld.­­­ Die organisatie biedt, onder andere via gezinshuizen, ondersteuning door dagbesteding en werkprojecten. “Veel gezinshuizen worden gerund door mensen­­­ die in feite ondernemer moeten zijn, om alles te kunnen bolwerken. Wij helpen ze om ook de financiële, juridische en marketingkant beter te begrijpen. Zo kunnen ze hun werk duurzaam blijven doen én jongeren goed begeleiden. Dat is precies wat ik bedoel: ondernemerschap kan zoveel maatschappelijke waarde creëren.”

Laagdrempelig: een plek waar alles samenkomt
Een andere belangrijke schakel in Ondernemerschap@HAN is het Ondernemerslab­­­ Nijmegen, gevestigd op de Houtwerf aan de Hatertseweg 23. “In het Ondernemerslab brengen we studenten, (innoverende) ondernemers, docenten en onderzoekers laagdrempelig­­­ samen”, vertelt Astrid. “Een voorbeeld is de PopHub, een tentoonstelling waarin bedrijven zich kunnen presenteren met hun innovatie.­­­ Iedereen die er binnenloopt raakt geïnspireerd. Zo laten we zien hoeveel mooie initiatieven er in Nijmegen zijn.”

Het lab is een samenwerking tussen de HAN, de gemeente Nijmegen, StartUp Nijmegen, ROC Nijmegen, verschillende middelbare scholen en ondernemers in de regio. “Je wilt talenten ook laten zien dat je met je ondernemerschap en creativiteit bij heel veel bedrijven in de omgeving een goede plek zou kunnen vinden. En zo talent binden aan de regio.” Hetzelfde geldt voor de missing entrepeneur. “Ook hen wil je in het Ondernemerslab betrekken en kansen bieden.” Sinds november 2024 is er ook een Ondernemerslab in Arnhem.

Ondernemen met betekenis
“De wereld verandert snel”, zegt Astrid.­­­ “We moeten blijven leren en ontwikkelen­­­ om toekomstbestendig te blijven. Dat geldt voor studenten, maar net zo goed voor ondernemers en hun werknemers.” Daarom zet de HAN fors in op een Leven Lang Ontwikkelen met een uitgebreid aanbod aan opleidingen en cursussen voor werkenden.

En dat doet ze niet alleen. Astrid: “Gezien­­­ de complexiteit van alle opgaven, hebben wij de missing entrepeneurs en dus ook vrouwelijke ondernemers nodig. Bijvoorbeeld om gastcolleges te geven, zichtbaar te zijn in het netwerk en bijvoorbeeld in de Ondernemerslabs­­­ in Nijmegen­­­ en Arnhem.­­­ Zo laten we zien dat onder­nemerschap­­­ op vele manieren kan bijdragen en vele gezichten heeft.”

HAN_Yvette-Haas
HAN_Simone-van-Poppel
HAN_Astrid-de-Rozario